Photobucket

Infolinks In Text Ads

Joomla Best around Read more: Skrip Load Blog Page bagi laju | UShareMine

Farsha Beauty Headline Animator

Monday 26 March 2012

Suu Kyi sakit, batal kempen

Doktor peribadi nasihat berehat selepas lakukan perjalanan jauh

MYEIK: Masalah kesihatan memaksa ikon demokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi, membatalkan kempennya, kata partinya semalam, seminggu sebelum pilihan raya kecil berlangsung dan dilihat sebagai ujian utama pembaharuan yang dijalankan rejim. 

Pemenang Hadiah Nobel Keamanan itu, yang bertanding untuk kerusi Parlimen pada pilihan raya kecil 1 April ini, diarahkan berehat oleh doktor peribadinya selepas jatuh sakit di bandar Myeik di selatan Myanmar.

Bagaimanapun, beliau meneruskannya dengan perhimpunan akhir di kawasan terpencil itu semalam, disambut berpuluh ribu rakyat ketika menggesa penyokong mengundi parti Liga Demokrasi Kebangsaan (NLD) pimpinannya.
“Saya cuba untuk kekal sihat. Rakyat memberi galakan kepada saya,” katanya kepada orang ramai sambil meminta maaf kerana cuma memberi ucapan pendek sebelum bergegas menaiki pesawat kembali ke Yangon. 

Timbalan pegawai penerangan NLD, Kyi Toe, berkata kesihatan Suu Kyi semakin merosot ketika berkempen. 

“Menurut nasihat doktor keluarganya, Tin Myo Win, Suu Kyi akan berehat di rumah. Dia tidak akan membuat lawatan jarak jauh lagi,” katanya kepada AFP. 

Kenyataan daripada NLD mengesahkan keputusan untuk membatalkan lawatan kempen akhir hari ini dan esok ke Magway, di tengah Myanmar, tempat lahir bapanya. 
Suu Kyi yang jelas kelihatan letih pernah jatuh sakit ketika mengikuti jadual padat menghadiri perhimpunan dan memberi ucapan di seluruh negara. 

Kesihatan pemimpin demokrasi itu menjadi sumber kebimbangan berpuluh ribu penyokong yang hadir untuk melihatnya pada hampir setiap pentas kempen. 

Suu Kyi jatuh sakit kelmarin, selepas bot yang dinaikinya terperangkap dalam beting pasir selama beberapa jam ketika lawatan, kata Tin Myo Win, kepada AFP awal semalam. 

“Beliau keletihan kerana berada di dalam bot untuk jangka masa lama,” katanya sambil menambah Suu Kyi mengalami tekanan darah rendah dan muntah. 

Pilihan raya minggu depan adalah yang pertama boleh ditandingi Suu Kyi di negara yang diperintah tentera sejak beberapa dekad. Beliau bertanding untuk kerusi Kawhmu berhampiran Yangon. – AFP


No comments:

Post a Comment